e-Doręczenia dla przedsiębiorców
e-Doręczenia dla przedsiębiorców
2025-01-17
Od 1 stycznia 2025 roku niektórzy przedsiębiorcy obowiązkowo muszą mieć adres do e-Doręczeń. Dotyczy to również większości podmiotów publicznych i przedstawicieli zawodów zaufania publicznego.
E-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Adres do e-Doręczeń dla firmy jest jednocześnie adresem do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję firmie wyłącznie elektronicznie.
Baza adresów elektronicznych (BAE) to publiczny rejestr prowadzony przez ministra cyfryzacji, w którym są zebrane adresy do e-Doręczeń. Oprócz adresów, baza zawiera informacje o wszystkich dostawcach świadczących usługi e-Doręczeń. Adres do e-Doręczeń firmy pozostaje stały, nawet jeśli zmieni się jej adres fizyczny.
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG oraz przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS. Poza firmami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia. Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego. Dotyczy to adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, rzeczników patentowych i notariuszy.
Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego zaczną posługiwać się e-Doręczeniami 1 stycznia 2025 roku.
E-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Adres do e-Doręczeń dla firmy jest jednocześnie adresem do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję firmie wyłącznie elektronicznie.
Baza adresów elektronicznych (BAE) to publiczny rejestr prowadzony przez ministra cyfryzacji, w którym są zebrane adresy do e-Doręczeń. Oprócz adresów, baza zawiera informacje o wszystkich dostawcach świadczących usługi e-Doręczeń. Adres do e-Doręczeń firmy pozostaje stały, nawet jeśli zmieni się jej adres fizyczny.
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG oraz przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS. Poza firmami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia. Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego. Dotyczy to adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, rzeczników patentowych i notariuszy.
Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego zaczną posługiwać się e-Doręczeniami 1 stycznia 2025 roku.
Termin, od którego przedsiębiorcy są zobowiązani do posiadania skrzynki do e-Doręczeń jest zależny od daty rejestracji firmy w CEIDG albo KRS:
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń przedsiębiorcy mogą złożyć za pośrednictwem katalogu usług na stronie biznes.gov.pl. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.
Natomiast przedstawiciele zawodu zaufania publicznego chcący utworzyć adres do e-Doręczeń powinni złożyć wniosek za pośrednictwem e-usługi na stronie gov.pl, gdyż ze skrzynki e-Doręczeń korzystają oni na mObywatel.gov.pl lub edoreczenia.gov.pl.
Szczegółowe informacje dotyczące e-Doręczeń dla przedsiębiorców można znaleźć na stronie biznes.gov.pl
- firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji,
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku,
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku,
- przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku będą mieli możliwość złożenia wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG już od 1 stycznia 2025 roku,
- od 1 lipca 2025 roku przedsiębiorca, który będzie zmieniał swój wpis w CEIDG, będzie miał obowiązek podania danych do utworzenia adresu do e-doręczeń we wniosku o zmianę wpisu.
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń przedsiębiorcy mogą złożyć za pośrednictwem katalogu usług na stronie biznes.gov.pl. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.
Natomiast przedstawiciele zawodu zaufania publicznego chcący utworzyć adres do e-Doręczeń powinni złożyć wniosek za pośrednictwem e-usługi na stronie gov.pl, gdyż ze skrzynki e-Doręczeń korzystają oni na mObywatel.gov.pl lub edoreczenia.gov.pl.
Szczegółowe informacje dotyczące e-Doręczeń dla przedsiębiorców można znaleźć na stronie biznes.gov.pl
Czytano: 70 razy