Przejdź do treści
! UWAGA !

Ośrodek Pomocy Społecznej

Ośrodka Pomocy Społecznej

 

Na czym polega pomoc społeczna?

Do Ośrodka Pomocy Społecznej mogą zgłaszać się osoby, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. Pomoc ta przysługuje:

  • wszystkim osobom mającym obywatelstwo polskie zamieszkującym i przebywającym na terytorium Polski;
  • cudzoziemcom zamieszkującym i przebywającym na terytorium Polski posiadającym zezwolenie na pobyt stały i status uchodźcy.

OPS pomaga potrzebującym w różny sposób, w tym między innymi:

  • udziela pomocy finansowej i rzeczowej;
  • organizuje usługi opiekuńcze dla osób starszych i chorych;
  • pokrywa wydatki na świadczenia zdrowotne;
  • organizuje poradnictwo prawne i psychologiczne;
  • pomaga w staraniach o dom pomocy społecznej.

Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Jednorożcu:

Kierownik:

  • Alicja Kamińska

Główna Księgowa:

  • Zofia Wróblewska

Pracownicy socjalni:

  • Marianna Piotrak - specjalista pracy socjalnej
  • Jadwiga Grabowska - specjalista pracy socjalnej
  • Danuta Chrząszcz -starszy pracownik socjalny

Pozostali pracownicy:

  • Sylwia Kardaś - świadczenia rodzinne;
  • Monika Tomaszewska - fundusz alimentacyjny;
  • Marlena Kobylińska - świadczenia wychowawcze;
  • Małgorzata Świderska - specjalistyczne usługi opiekuńcze;
  • Barbara Wójcik - usługi opiekuńcze;
  • Iwona Wdowińska - usługi opiekuńcze.

Ośrodek Pomocy Społecznej znajduje się na ulicy Odrodzenia 14.
Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30.

 

Jeżeli mieszkasz na terenie gminy Jednorożec i znalazłeś się w trudnej sytuacji życiowej, z którą nie możesz sobie poradzić przy wykorzystaniu własnych sił i środków, zgłoś się do Ośrodka Pomocy Społecznej w Jednorożcu,
 ul. Odrodzenia 14, w godzinach 7.30  15.30 od poniedziałku do piątku, tel. (029) 751-88-53.
 


 

ZASADY  UDZIELANIA  POMOCY


     O pomoc finansową mogą starać się osoby, które spełniają warunki określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 930, z późn. zm.).

 

  1. Pierwszy, podstawowy warunek dla wszystkich zasiłków
  • trudna sytuacja życiowa.

Osoba lub rodzina ubiegająca się o pomoc musi znajdować się w trudnej sytuacji życiowej, związanej w szczególności z: sieroctwem, bezdomnością, bezrobociem, niepełnosprawnością, długotrwałą chorobą, przemocą w rodzinie, problemami rodzin niepełnych i wielodzietnych, trudnościami w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmem, zdarzeniem losowym, klęską żywiołową lub ekologiczną.

 

  1. Drugi warunek  trudna sytuacja finansowa.

Miesięczny dochód osoby lub rodziny ubiegającej się o pomoc nie może być większy od kwoty określonej w ustawie o pomocy społecznej czyli od tzw. kryterium dochodowego.    

Wysokość kryterium dochodowego dla osoby samotnie gospodarującej  -    634 zł
Wysokość kryterium dochodowego na osobę w rodzinie                           - 514 zł
        
   Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, czyli np. ubiegając się o pomoc w kwietniu, trzeba przedstawić dochód z marca. Muszą to być dochody netto, czyli bez podatku oraz składek na ubezpieczenia. Ponadto do dochodów nie wlicza się: alimentów świadczonych przez osoby w rodzinie na rzecz innych osób, jednorazowych świadczeń socjalnych, świadczeń w naturze.

UWAGA: Należy pamiętać o tym, że oba wymienione warunki  pierwszy i drugi, muszą być spełnione jednocześnie.

Formalności związane z uzyskaniem pomocy

Pomoc udzielana jest na wniosek osoby zainteresowanej. Zwracając się o wsparcie przedstawiamy swoją prośbę na piśmie. Osoba lub rodzina ubiegająca się o pomoc musi udokumentować swoją trudną sytuację społeczno-bytową. Wiąże się to z koniecznością dostarczenia różnorodnych zaświadczeń. Szczegółowych informacji w każdym indywidualnym przypadku udziela właściwy pracownik Ośrodka w trakcie zgłaszania się o pomoc lub w trakcie przeprowadzania wywiadu środowiskowego. Decyzja w sprawie zasiłku podejmowana jest po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadza pracownik socjalny. Pracownik socjalny odwiedza osobę lub rodzinę starającą się o pomoc w jej mieszkaniu. Poznaje jej położenie i na tej podstawie planuje pomoc. Pracownik socjalny ma prawo domagać się od osoby lub rodziny złożenia oświadczenia o uzyskiwanych dochodach i stanie majątkowym. Jeśli odmówimy złożenia oświadczenia, możemy spotkać się z odmową udzielenia pomocy. Osoby i rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej są zobowiązane do: współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej (art.4 ustawy) oraz niezwłocznego poinformowania organu, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń (art.109 ustawy).   

 

wyszukiwarka
szukaj
Wszelkie prawa zastrzeżone (c) 2018
[ZAMKNIJ] Nowe zasady dotyczące cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.